Kommunikasjon Gjør Endring Enklere

Produktiviteten lider nesten alltid i tider med stor endring, fordi ansattes stress dramatisk øker på grunn av den universelle frykten for det ukjente. I disse tider blir kommunikasjon viktigere enn noen gang.

Ofte tror toppledere virkelig at de kommuniserer med ansatte når det gjelder saker som berører dem. Dessverre undervurderer de ofte antall saker som faktisk inkluderer, for faktum er at de fleste beslutninger på høyt nivå vil påvirke ansatte på en eller annen måte.

Så hvordan vet du hva som er viktig for ansatte og hva du skal fortelle dem? Vel, du må sette deg inn i posisjonen, sinnet, hjertet til de ansatte – en ansatt om gangen. Hvis du var den personen, hva ville du vært bekymret for akkurat nå i den nåværende situasjonen? Hva ville være viktig for deg å vite? Hva er det verste som kan skje, og vil du vite om det på forhånd? Hvordan vil du bli fortalt? 

Selvfølgelig kan du ikke svare på disse spørsmålene selv. Du trenger innspill fra de menneskene du prøver å forstå. Avhengig av hvor mye du kan kommunisere deg frem til eller hvor mye som allerede er kjent, kan du spørre noen få individer om nøkkelpunkter, og hva folk bekymrer og lurer på.

Now, armed with this information, draft the answers to the questions. Of course they must be truthful answers, for insincerity is easily recognized and will deal a death blow to your communication efforts. Then they must be couched in terms that are clear and uncompromising, but also considerate and compassionate. It’s worth spending some time on this partólack of commitment to your message is also easily read and will automatically raise the cynicism level among employees.

I neste omgang kommer formidling av informasjonen. Det er, som vi alle vet, ingen mangel på kommunikasjonsteknologi i næringslivet. Imidlertid kan måten en person mottar nyheter dramatisk påvirke hvordan han eller hun føler om det, så du må velge mediet veldig nøye. E-post kan i mange tilfeller oppfattes som kaldt og lite følsomt, selv om det er nyttig for rutineoppdateringer som ikke har følelsesmessige overtoner. Noen meldinger formidles bedre ansikt til ansikt, enten av ledere til gruppene deres eller av administrerende direktør for hele organisasjonen. 

Hvis de som bringer budskapet ikke har høyt utviklede kommunikasjonsevner, er det verdt å engasjere seg tjenestene til profesjonelle taleforfattere eller presentasjonstrenere for å hjelpe dem, men vær sikker på at meldingen forblir ærlig, tydelig og medfølende.

Og fremfor alt, følg med på dine forpliktelser og løfter. Ingenting slår av ansattes lojalitet mer enn tomme ord, men oppriktig, omsorgsfull, kontinuerlig kommunikasjon kan danne grunnlaget for å bygge ansattes engasjement når dagens uro er slutt.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

(no title)

Do you need free tools, guides, information and notification on useful events on how to build your team? Place your ...

Strategic planning and ressources –

Resource Planning: Before the Strategic Plan can be finally agreed and implemented, the leader(s) must ensure that there will be ...

Kommunikasjon gjør endring enklere

Produktivitet lider nesten alltid i tider med store endringer, fordi ansattes stress øker dramatisk på grunn av den universelle frykten ...

Tool: Using SWOT Analysis To Improve Your Business

Analyzing the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) of a business is a well-established tool that is widely used by ...

Med holdningsendring kan du også øke produktiviteten til bedriften din.

Det er helt riktig! Å forstå tyngden i det å trenene på holdninger vil du kunne øke produktiviteten til bedrift ...

Tanker rundt psykologi som vitenskap til å løse problemene dine

Alle teorier - vitenskapelige eller ikke - starter med et problem. De tar sikte på å løse det ved å ...

Tanker rundt å løse et problem med psykologi som verktøy

Et problem når en bruker psykologi og metoder som innbærer psykologi som verktøy er psykologi som vitenskap. En ting som er ...

Tanker rundt å bruke psykologi som verktøy

Jeg beveger meg mye rundt og snakker med folk som har problemer, noen av problemene kan få drahjelp ved å ...

Categories of human resource technology

Human resources are the people who make up the workforce of an organization, business sector or economy. The total amount ...

How to enjoy the playfulness of thinking

Bringing good ideas to the table is always a good quality to have. We have all had these genius people ...

Shared goals make the world go around

Every Organisation has its goals. As a matter of fact, every group of people, guided by some mutual interest, has ...

Business psychology: How to influence an audience?

We often see celebrities in advertisement, for a very good reason, as role models for in- group cultures they have ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait